Произход на Кабала
Кабала – е мистично учение в юдаизма обясняващо устройството на висшите светове като архитипове на основата, на които функционира светът около нас. Кабала се явява интегрална част от юдаизма, пряко наследство на Библейските пророци, неотделима от еврейската традиция, която се състои от три основни канала на предаване на Божествените истини: Писмена Тора, Устна Тора и Скрита Тора. Писмената Тора – това са Писанията, библейските текстове на Петокнижието на Мойсей и книгите на пророците от 13 до 5 в. пр. Христа, които съставляват еврейската Библия (Танах). Устната Тора – това са преданията, устната традиция и еврейските мъдреци от 1 до 7-10 в. сл. Христа, които са били фиксирани в Мидраш, Мишна и Талмуд. Скритата Тора се отнася до разбирането на висшите светове и в последствие започва да се нарича „Кабала”. Всички тези три части на пророческо наследство съставляват единния комплекс на кабала като част от юдаизма, позната най-вече в рамките на еврейската традиция.
Обемен поглед на света
По пътя в търсенето на успеха у всеки човек често възниква усещането, че не му стигат знания и разбиране по отношение устройството на света. Много често вместо да тръгнем по най-добрия за нас път, ние блуждаем в мрак натъквайки се на непредвидени препятствия и не можем да разберем как правилно да постъпим. Нека в тази връзка да разгледаме следния пример: двуизмерен, „нарисуван на хартия човек”, на когото целият свят е плоскост, вижда два правоъгълника, намиращи се на разстояние един от друг. Единият от тях бива докоснат от запалка, която го нагрява, но човекът с удивление открива, че вторият правоъгълник също се нагрява. Тогава той мъчително започва да строи хипотези, опитвайки се да осъзнае защо се случва това и как топлината преминава от единия правоъгълник към другия, макар те да не се докосват. В същото време триизмерният човек, светът на който не е ограничен в тази плоскост просто вижда, че между тези два правоъгълника стои подкова и нагряването се предава по нея. Този, който вижда в жизнената картина „допълнително измерение”, винаги ще бъде по-успешен в сравнение с този, който няма обемен поглед. Този пример ни показва, че за да се справяме по-ефективно с трудностите, ние трябва да се издигнем на нивото на разбиране на проблема, тъй като понякога не е нужно да губим време и сили за това, което ни се струва проблемно, а можем да го заобиколим и продължим напред.
Но как да се научим да виждаме допълнителната връзка между нещата и да разберем законите за тяхното функциониране? Ние допускаме, че наред с други неща за това способства разбирането на библейската философия и кабала. Доверието към тази философия, както и цялото наше познание на света е основано не на религиозна вяра, а на предишния опит на човечеството. Обръщайки се към предишния личен опит, опита на националния живот на всеки народ и общата история на човечеството, означава да се опираме на „здрав разум”. Такъв опит ни води преди всичко до мисълта, затова че нищо не е създадено случайно: нали ако подхвърлим нагоре някакви строителни материали и очакваме, че те ще паднат на земята във вид на построен дом, това едва ли ще се случи. За да бъде нещо построено, в начало то трябва да бъде измислено и планирано от някого. Много сложното и хармонично устройство на обкръжаващия ни свят свидетелства затова, че светът има Творец, който го е замислил и създал с определена цел. Ясно е, че такова твърдение не се явява математическо доказателство или нещо проверимо чрез научен експеримент. То се опира на нашия предишен опит. Ако светът има Творец, то светът не се явява „плосък”, тоест управляван от чисто материални процеси. По този начин разбирането на „духовната структура на света” ни позволява по-адекватно да го възприемаме и съответно по-адекватно да действаме в него. Именно кабала ни дава това преимущество, което би получил двуизмерния човек от нашия пример, за да стане триизмерен. С други думи ние можем да видим обкръжаващият ни свят и самите себе си в ново пространство, което ще ни открие нови, неизвестни по-рано възможности за успешна самореализация.
Условия за изучаване на Кабала.
Разбираемо е, че сериозно изучаване на кабала е невъзможно без обширна подготовка и знания на множество специфични неща. Но както във всяка друга област, общите идеи могат да бъдат описани посредством относително опростен език – аналогично на това, както формулите за теорията на относителността са понятни само на професионалистите, но общата представа за тях е необходима на всеки образован човек. Мъдреците в кабала подчертават, че най-важното условие за изучаване и разбиране се явява наличието на чувство за хумор и самоирония. И наистина, как може ограниченият човек да претендира за адекватно разбиране на безкрайната Божественост? Та това е смешно! Човешкият език по принцип не може да изрази Божествеността, той винаги съдържа грешки. И ако ние възприемаме нашите представи и още повече нашите формулировки твърде сериозно, от това те стават още по-грешни. Затова винаги е нужно да се отнасяме с ирония към своето разбиране на кабала, тъй като без това няма да разберем нищо от нея.
Грешки при възприемането на кабала
В течение на цялата история кабала е била неотменна част от еврейската традиция, пряко продължение на Библията. Терминът „кабала” в превод от иврит означава „това, което се получава по традиция” и затова идеите на кабала могат да се разберат само чрез изучаването й като част от тази традиция. Кабала е способна „да придвижи” човека и да му даде по-дълбоко разбиране за света не сама по себе си, а заедно с разбирането на библейския текст и цялата еврейска философия. Кабала няма никакво отношение към магиите, независимо, че в нея се съдържат мистични аспекти. Всички централни идеи на кабала могат да се обяснят на обикновен език и на рационално мисловно ниво. Важно е да се отбележи, че кабалистичното възприятие на света не се явява противоположно на обикновения, всекидневен живот. Обратно: кабала е призвана да го допълва, да дава по-пълно негово разяснение. Кабала не ни извежда от проблемите в някакъв друг свят, тя ни помага да ги решим тук и сега.
Библейските ценности и тяхната реализация в обществото
Библията съдържа, както индивидуални заповеди, така и принципи за обществено устройство, такива като признаване личната свобода на всеки човек, неговата независимост, уважението на човешките права и неговото имущество, наличието на независим съд, представителна власт, ограничена изпълнителна власт, закони за социална справедливост и т.н. Обобщавайки световния опит на човечеството може да се види, че в течение на много векове едни страни и видове обществено устройство са били по-успешни от други. Какво обединява тези страни? Това, че те строят своето общество в съответствие с библейските закони за организация на обществото. Например страните приели християнството през цялата история са били по-успешни в сравнение с тези, които са оставали езичници. Така и вътре в самото християнство: най-успешни се оказали протестантските страни, които не само поощрявали изучаването на библейския текст, но и създали своите общества според неговите заповеди. Независимо, че днес много хора в западния свят считат себе си за атеисти, цялото съвременно западно общество е построено на библейски основи. Независимо от това вярват ли хората в Бога или не, важно е при строежа на своя социален живот те да са ориентирани към библейските ценности и да ги считат като основа на гражданското общество. Същите принципи са приложими и в живота на отделния човек. Болшинството хора, които постигат успех в живота не просто получават добро образование, но работят така, че да помагат на другите хора и да правят света около себе си по-добър.
Предаване на кабала в света
Еврейският народ не само се явява един от най-древните народи живеещи днес на земята, но се счита в целия свят като много успешен. Той се е сдобил с изключителни практически успехи: той е дал една четвърт от всички нобелови лауреати в науката за последното столетие и е оказал огромно влияние върху съвременното изкуство и литература. Всички тези достижения разбира се не могат да бъдат случайни. Съгласно еврейската традиция дългосрочният и стабилен материален успех е неотделим от духовния успех. В наше време покрай Библията човечеството постепенно осъзнава и другите съставни части на еврейската традиция. Една от тези части се явява кабала, която в предишните векове е била достъпна само за избрани хора. Кабала е следващата след библейския текст част от Божествената мъдрост и в края на 19 век изучаването й започва да се разпространява в света, а в последните десетилетия виждаме истински взрив по отношение на интереса към нея. Възможно е именно днес да е настъпило времето за широко познаване на кабала в обществото, тъй като съвременното общество преминава към ново ниво на развитие на цивилизацията, когато жизнено важно за успеха става информационното взаимодействие, а не просто наличието на ресурси. Когато резултатът от работата на мозъка многократно превишава резултата от физическата сила. Именно на такова ниво на развитие на обществото и цивилизацията съответства кабала, която обяснява взаимодействието между духа и материята, а също и устройството на духовните явления лежащи в основата на материалната реализация. Библейският подход като цяло и в частност кабала са нужни, за да се разбира по-добре този свят, а също така човек да бъде по-успешен материално, емоционално, интелектуално и духовно, тъй като всички тези страни на живота съставляват единно цяло. Кабала носи в себе си представата за Божественото в много концентриран вид. Тя може да се сравни със сиропа за приготвяне на лимонада: самият сироп често се оказва твърде сладък и невкусен, но в момента, в който го разтворим във вода ще получим вкусна лимонада.
Низшето като подобие на висшето.
Целта на изучаване на Кабала се явява възможността да се видят общите структурни взаимодействия между висшите и низшите светове, техните направления и смисъл. На това основание светът около нас може по-адекватно да бъде разбран и да се живее в хармония с него. Кабала (както и другите мистични подходи за познание на света) е основана на принципа „низшето е подобно на висшето”. Това означава, че първоначалната структура на управление на света, която е заложена при неговото сътворение се повтаря на всяко едно ниво във вселената и процесите, които са станали в самото начало продължават и в света около нас. Именно този принцип е в основата на концепцията за „Десетте сфери” (съдове) заемащи едно от главните места в кабала. Както при сътворението на света, така по-късно цялата вселена като цяло и всяка една нейна част – душа и тяло на човека, народ и човечество, всяка една целенасочена система и нейна подсистема имат в своята структура тези десет сфери (съдове). Затова изучавайки тази концепция можем по-добре за разберем взаимодействието между различните явления около нас. При изучаването на кабала е важно също, че ние овладяваме нейната терминология и нейния особен език. Езикът, на който говорим влияе твърде съществено на нашия поглед на света, тъй като ние отделяме във вселената единствено тези елементи, за които в нашия език съществуват имена. Разбирането на терминологията на кабала и езикът на сферите (съдовете) ни дава възможност да видим и опишем това, което досега не сме забелязвали.
Езикът на корена и клонката
Терминологията на кабала в никакъв случай не следва да се разбира буквално. Тя само символично описва ставащото във висшите светове с тези термини, които ние използваме за описание на низшите светове. Когато се опитваме да опишем висшите светове, ние нямаме подходяща терминология, както ако се опитаме да опишем триизмерни неща в двуизмерния плосък свят. Например понятието „пирамида” в двуизмерния свят просто отсъства, тъй като пирамидата е триизмерна. Затова ще ни се наложи да опишем не самата пирамида, а нейната проекция върху плоскост и различните нейни проекции ще изглеждат по различен начин. В единия случай ще наречем пирамидата квадрат, а в другия – триъгълник, но ще помним, че всъщност става дума за обект с многоизмерна структура за прякото описание, на който ние нямаме надлежни думи. В същия момент трябва да разбираме, че „пирамидата” е и „квадрат” и „триъгълник” едновременно, макар за плоския, двуизмерен свят такова описание да е противоречиво, докато в същото време в триизмерната пирамида съчетанието на квадрата и правоъгълника е напълно естествено. По такъв начин противоречието на плоскоста става възможно в пространството.
Да се научим да възприемаме кабалистичната терминология по такъв „многоизмерен” начин съвсем не е просто, но то дава повече възможности за разбирането на света и за прогнозиране на развитието на всякакви процеси в бъдеще. За тази цел в кабала съществува понятието „език на корена и клонката”, където структурите на „висшите светове” се явяват „корените”, а в нашия свят се намират единствено „клонките”. Тъй като „корените” не се намират в нашия свят, те нямат преки имена-асоциации и затова, когато говорим за „корените”, можем да назовем само „клонките”. По този начин пирамидата, за която споменахме по-рано представлява „корена”, а „триъгълникът” и „квадратът” са „клонките”. Тъй като нямаме адекватни думи за понятията, които принадлежат към „висшите светове”, ние ги описваме чрез „клонките” проявяващи се в нашия свят. Различните термини и названия възникват по причина, че един „корен” може да има много различни „клонки”, чрез които можем да се опитаме да го опишем. Например, когато казваме „Тъмнина”, можем да имаме предвид „отсъствието на светлина”, „скриване на Бога” и т.н. Когато казваме „Въздух” става дума не за въздуха от нашето обикновено разбиране, а за съответстващата му категория във „висшите светове”. „Въздухът” е това, което е навсякъде около нас, без което ние не бихме могли да съществуваме, но в същия момент не забелязваме в обикновения живот. Този термин е избран от кабалистите, за да се обозначи двойствената проява на Бога, Който присъства навсякъде и изпълва всичко. Животът без тази проява на Божествеността е невъзможен, но в същия момент ние не го забелязваме. Ето защо тези и всички други понятия в кабала не трябва да се разбират буквално. Те се явяват символично описание, което е нужно да създаде у човека поне някаква представа за нещата във висшите светове, за които той няма преки названия.
Център на живота се явява усещането (чувството)
Хората често са склонни да считат материалните неща за основа на живота, а чувствата и усещанията, които получават от тях като нещо допълнително, вторично. Но всъщност всичко е точно обратното: най-главно и същностно се явяват нашите усещания, а материалните предмети са само инструменти за тяхното възникване. Ако човек се намира под дъжда, то проблем се явява не отсъствието на чадър, а неприятното усещано от това, че е мокър. Човек си купува красива дреха, не за да има какво да облече, а поради желание да изглежда красив (в сексуално отношение), или за да подчертае своя статус. Преди всичко ние купуваме не самите вещи, а тези усещания, които получаваме използвайки ги. Този принцип е много добре познат на специалистите по маркетинг. Затова например много реклами на автомобили започват с демонстрация на чувството на увереност, свобода, успешност: целият клип се изгражда така, че да влияе на чувствата и едва накрая ни се предлага да купим конкретния автомобил. Разбира се създателите на тази реклама използват това, за да продадат своята стока, затова рекламата не би била успешна, ако не съответства на същността на човека. В кабала се обсъждат нематериалните структури, които както споменах по-горе дори не могат да бъдат адекватно предадени със средствата на нашия език. Но именно те се явяват главни и тяхното съотношение много силно влияе върху нашия живот. Нематериалните понятия се явяват „корените” на тези чувства, които ние искаме да намерим и почувстваме в света. Затова ние търсим онези материални вещи, които ще ни дадат тези усещания. Осъзнаването на това ще ни помогне по-добре да разберем себе си и по-лесно да се ориентираме в живота.
Проектиране на понятията върху самите нас
Съгласно кабала структурата на човешката душа е подобна на структурата на вселената като цяло. Затова ние можем да разберем света поглеждайки в себе си. За да изучаваме Кабала и да разберем описанието на вселената е нужно да се опитаме да проектираме нейните твърдения върху самите себе си, да ги почувстваме отвътре. В противен случай изучаването на кабала може да се превърне в жонглиране с термини, които човек не усеща в действителност и затова такова изучаване няма да има стойност. Тъй като, както отбелязах по-горе е важно да помним, че всяко наше разбиране на висшите светове е ограничено и донякъде грешно, нашите представи трябва постоянно да се коригират и поправят и разбира се, да се отнасяме към нашето разбиране с ирония и чувство за хумор. Едно от главните неща на които кабала учи е равновесието на системата. Нито едно правилно качество само по себе си не може да доведе до позитивно развитие, ако не е уравновесено с противоположното правилно качество. Това е вярно и по отношение на самата кабала: тя трябва да бъде уравновесена чрез изучаването на библейския текст и традицията на неговото възприятие.
Животът като проект
За да се разбере как се прилагат концепциите на кабала в живота, могат да се дадат различни примери от проектното и дори от бизнес-проектното мислене. За много хора такъв подход изглежда необичаен, тъй като те считат, че духовното и материалното са съвършено различни области и считат бизнеса за неотменна част от материалното, като нещо много далечно от духовността, което въобще не би трябвало да е предмет на изучаване в кабала. Но такъв възглед напълно се разминава с класическия подход в кабала, съгласно който Божествено се явява не само това, което ние наричаме духовно, но и всичко, което наричаме материално. Божествеността се проявява във всички области на живота. В еврейската традиция материалният и духовен успех не само не си противоречат, но и се допълват един друг. Праведниците и праотците – Авраам, Исаак, Яков, Йосиф, Мойсей, Давид, Соломон и много други са били много състоятелни хора бидейки в същото време пророци и мъдреци. Привеждайки примери от проектното мислене в кабала се счита, че те са важни за всеки човек, защото целият наш живот по своята същност е проект и успехът на този проект зависи от успеха, както на неговата духовна, така и на неговата материална страна.
Пътят на човека в света
Пътят на човека съгласно кабала трябва да бъде ориентиран към това, човек да стане партньор на Бога в поправянето на света, да внесе своя конструктивен принос в развитието на творението, да бъде интелектуално, душевно и духовно развит човек. Да стане достоен събеседник за себе си, за околните и за Бога. Успехът е умението на човека да напълни с Христовата светлина това парче от творението, което му е заръчано лично на него и да изпитва удоволствие от това. Истинският успех е, когато човек не само придобива и създава нещо, но и усъвършенства самия себе си, когато постигнатият позитив се отразява на неговата душа. Важен признак за успех в материалната и духовната сфера се явява умението да се живее пълноценен живот в Христа чрез получаване на удоволствие от резултатите на своята дейност. При това е много важно човек да бъде благодарен на Бога за тази възможност. Да осъзнаваме, че всички трудности, които имаме в нашия живот – са задачи, които Бог ни задава, както на лично ниво, така и на ниво народ и човечество като цяло. Тези задачи ни се дават, за да се развиваме решавайки ги и ако те са ни дадени, значи ние можем да ги решим. Ние трябва да внасяме своя принос в решаването на тези задачи, за да способстват те за материалното и духовно развитие на човечеството и приближаването му до Бога чрез Неговия Син - Исус Христос. Трябва да разглеждаме своя живот не просто като някакво съществуване, а като свой диалог с Бога, който се явява съставна част от общия диалог на Бога с човечеството. Да усещаме себе си като сила, придвижваща човечеството напред, част от общата световна система от сили, всяка от които е уникална и на всеки е заръчано да поправи своя участък от творението, да се старае да подобри света в материлната и духовната сфера, да го издигне, а и себе си с него, да възприема Божествената светлина и да способства за нейното разпространение. Пътят на човека в света се заключава в това да внесе своя принос във възможността човечеството да „хване протегната ръка” на Бога, която стига до нас чрез делото на Божия Единороден Син.
----------------------------------------------
* В статията са използвани материали от книгата „Идеите на Кабала и тяхното прилагане в живота” на Пинхас Полонски и Марат Рессин